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Biographie


Raphaël Moreira Gonçalves



Raphaël Moreira Gonçalves (born in 1988 in Lyon /France) is searching for an access to other dimensions. His work navigates between video and sculpture through the harsh melancholy of the cyberspace and its ghosts. Graduated from Le Fresnoy – National Studio in 2015, and the National Fine Art Academy of Lyon in 2012. His work has been shown at the Thaddaeus Ropac Pantin Gallery in Paris, at ClearView in London and at the Mohsen Gallery in Tehran, among others.



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Curriculum Vitae


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ENG

"There is something coming from another galaxy in the practice of the multidisciplinary artist Raphaël Moreira Gonçalves. And this is not only due to the crazy aesthetic of his work, but rather to the juxtaposition game between the dimensions that would allow to communicate with other universes. Through augmented reality sculptures, videos and experiences in virtual reality, video games and computer graphics, he proposes creations that bridge the gap between the real and the fictional, while emphasizing the spiritual and mystical dimension of virtual. "For me the virtual is close to a mental and energetic space that can be revealed in the physical world". A vision that echoes brane cosmology, a theory where all dimensional stratas are so close to each other that we would not be able to differentiate them. And this proximity could partly be the basis of the ambiguity of our relationship to the virtual and whose return to equilibrium would be made only during the passage in the afterlife. Obviously this is only myth and speculation, but this cosmic legend 2.0 is one of the major ingredients of the narrative that paces the universe imagined by Raphaël."

FR

"Il y a quelque chose venant d’une autre galaxie dans la pratique de l’artiste multidisciplinaire Raphaël Moreira Gonçalves. Et ce n’est pas seulement dû à l’esthétique barrée de son travail, mais plutôt au jeu de juxtaposition entre les dimensions qui éventuellement, permettrait de communiquer avec les autres univers. Par le biais de sculptures en réalité augmentée, vidéos et expériences en réalité virtuelle, jeux vidéo et images de synthèse, il propose des créations qui font pont entre le réel et le fictif, tout en mettant l’emphase sur la dimension spirituelle et mystique du virtuel. “Pour moi le virtuel se rapproche d’un espace mental et énergétique qui peut se dévoiler dans le monde physique”. Une vision qui fait écho à la cosmologie branaire, une théorie selon laquelle toutes les strates dimensionnelles seraient si proches entre elles, qu’on ne serait pas capable de les différencier. Et cette proximité pourrait en partie être à la base de l’ambiguïté de notre relation au virtuel et dont le retour à l’équilibre se ferait uniquement lors du passage dans l’au-delà. Bien évidemment ceci n’est que mythe et spéculation, mais cette légende cosmique 2.0 constitue l’un des ingrédients majeurs de la trame narrative qui rythme l’univers imaginé par Raphaël."

Benoit Palop, PointContemporain, 2019

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